Ik als leerling (17)

Pauze

Het is inmiddels al een hele tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven. We waren ook met een hoge frequentie begonnen en dat was op den duur niet meer haalbaar voor mij. Gelukkig heeft mijn collega-schrijfster wel leuke, mooie of ontroerende verhalen kunnen schrijven en publiceren zodat u de hoogte bleef van het reilen en zeilen binnen Brinkhoven. Nu krijgt u er weer één van mijn hand.

Hoe is het met deze leerling? Deze leerling zit ondertussen in het tweede leerjaar en is druk, heel erg druk. Elk vrij uur kan ik wel besteden aan school; lezen, leren, toetsen, opdrachten voorbereiden en uitvoeren en dan de verpleegtechnische handelingen… Medicijnen, katheterzorg, injecteren, darmspoeling, stomazorg. Alles komt voorbij. Eerst wordt het behandeld op school, daarna kun je het in de praktijk oefenen. Dan bereid je je voor op het aftekenen ervan en beschrijf je alle stappen, de reden van behandeling, de bijzonderheden, het protocol, specifieke aandachtspunten, de observaties en complicaties. Dat kost tijd, heel veel tijd. En ergens in dat proces liep ik vast. Ik deed mijn werk, met veel plezier overigens, maar had last van een blokkade en misschien wel van mijzelf. Wat is het fijn om dan goede mensen om je heen te hebben, die de tijd voor je nemen, je willen begrijpen en helpen. Zulke mensen zijn er gelukkig. Ze geven duidelijkheid, laten zien wat je allemaal al hebt geleerd en bereikt, waar je staat. Of ze trekken je overeind, zeggen dat je het kunt en maken een afspraak om het gewoon te doen. En dan ga je er zelf ook weer in geloven… Je vindt je zelf weer. Dan krijg je de verantwoording en mag, nee moet je het gewoon doen, gewoon omdat je het kan. Worden de rollen omgedraaid en ben ik de VIG-er en mijn collega de helpende. Spannend en even wennen, maar ik ga het doen. Dus loop ik zelfstandig de medicijnen te verzamelen en uit te delen. Denk ik zelf goed na en gaat het allemaal goed. Check, check, dubbelcheck!

Een hele verantwoording, maar het ging goed! Iedereen heeft de juiste medicijnen gekregen. Nu nog een reflectie schrijven: wat was de situatie, wat was jouw taak, hoe was je aanpak, hoe is het afgelopen, hoe kijk je er op terug, wat heb je er van geleerd en wat heb je nodig om jezelf en de beroepscompetenties verder te ontwikkelen…. Ja, ja. Hierdoor krijg je goed inzicht in je eigen handelen, wat al goed gaat en waar je nog aan moet werken. Mijn collega heeft dit dan weer beoordeeld en dat was goed. Wel met een aantal mooie tips en tops.

Nou, dat was in het kort de afgelopen periode van mij. Bent u weer op de hoogte van wat het leven van een leerling inhoud. Ik hoop dat het u niet heeft verveeld en nog meer hoop ik om in de komende periode weer iets vaker van me te kunnen laten horen.

Leerpuntjes van een leerling:
🗝 Blijf in jezelf geloven
🗝 Doorzetten
🗝 Blijf in gesprek als je ergens mee zit

Heeft u hier vragen over?

Agenda

Bekijk alles

Tip van Hanzeheerd

Klik op een agenda of nieuwsitem om meer te lezen