Ik als leerling (1)

In die eerste leerlingweken

Als leerling komt er heel wat op je af. Op school leer je over heel veel soorten begeleiding, ziektebeelden en methodisch werken. Ook werkt elke collega weer anders. Dus elke keer als ik zelfstandig werk, ben ik druk aan het nadenken over wat, hoe, wanneer en in welk volgorde ik het moet doen. Methodisch werken heet dat. Je neemt van elke collega iets mee, maar daarin mag je gelukkig wel een stukje van jezelf leggen. Want ik ben niet die andere collega, ik ben zoals ik ben.

Zo ben ik ook deze ochtend begonnen. Ik heb al een aantal bewoners geholpen en kom bij de volgende. Ook hier beginnen we met de ADL, de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen. Ik zorg ervoor dat we alles bij de hand hebben, en ben druk aan het verzamelen. Ondertussen denk ik na wat ik allemaal moet doen en waar ik aan moet denken. Daarbij hoor ik alle tips van al die collega’s in mijn hoofd en probeer ik ook nog eens met deze mevrouw te praten.

Terwijl ik zo druk bezig ben, zegt deze mevrouw tegen mij: ‘Tjonge, je bent niet erg snel hè?!’ Ik heb waarschijnlijk heel stom staan kijken, geen idee hoelang. Krijg nou wat!!!

Leerpuntjes van een leerling

🗝 Methodisch werken: in volgorde werken, het klinkt zo simpel maar in de praktijk sla je zomaar een stap over (het is dus nog een dingetje)
🗝 ADL: Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen. Het is ingewikkeld maar het komt er gewoon op neer dat je iemand helpt/begeleid met wassen en aankleden in de juiste volgorde.
🗝 Eigen emoties: met je goede bedoelingen sta je soms met de mond vol (gepoetste) tanden. Worstelen mijn klasgenoten hier ook mee?

Heeft u hier vragen over?